Kantinedienst

Wat houdt het draaien van een kantinedienst nu eigenlijk in?
Het is niet alleen verkopen van koek, patat, snoep, limonade en/of een biertje tappen.

Er komt best wat bij kijken, maar het is nodig en uiteindelijk heeft iedereen er plezier van!

Begin kantinedienst.
Als je kantinedienst draait dan wordt je bij jeugdwedstrijden (Beeball, Pupillen, Aspiranten en Junioren) minimaal een half uur voor aanvang van de wedstrijd verwacht.
Bij seniorenwedstrijden (HB2, HGC en Softbal) minimaal één uur voor aanvang van de wedstrijd.
De coach van het team zal de kantine openen.
Zorg dat je op tijd aanwezig bent.

Einde kantinedienst.
De kantinedienst duurt tot één uur na de wedstrijd tenzij iedereen al weg is of de coach het aangeeft.
Ga niet eerder weg voor de coach of je eventuele opvolger op de hoogte is.
Bij meerdere wedstrijden op een dag, met zowel de coach als de ‘opvolgers’ duidelijke afspraken maken (persoonlijk).
Ook indien je onverhoopt eerder weg moet.
Laat de kantine nooit onbeheerd achter!

Taken kantinedienst.
In de kantine ligt een instructieboek en er hangen her en der flyers met instructies en allerlei handige tips wat en hoe je iets moet doen.
Uiteraard krijg je als je nog nooit een dienst hebt gedraaid een duidelijke uitleg waar je alles vind, en hoe alles werkt.
Vraag uitleg aan de coach of degene die al eerder kantinedienst heeft gedraaid.

Licht (wees zuinig met energie).
Zet sowieso de verlichting aan in de dames- en herentoiletten.
De schakelaars bevinden zich links om de hoek richting de keuken.
Verlichting in de hal, het clubhuis en/of boven de bar zet je pas aan indien dit echt nodig is (naar gelang hoe donker het binnen is).

Betalen.
Hiervoor heb je vooraf een duidelijke instructie gehad.
We hebben liever dat de mensen pinnen (ook hele kleine bedragen).

Prijzen.
Alles wat we verkopen is vermeld inclusief de prijs.
De prijslijst hangt naast de bar (om de hoek van de ingang) en naast de kassa op de bar ligt ook een exemplaar.

Koffie.
Je zet koffie en doet dit in de thermoskan.
Na het zetten kan je het filter met de koffiedrab weggooien in de vuilnisbak.
Je plaatst direct een nieuw filter met koffie.

Koffie schenken we in plastic (bruine) bekers.
Melk en suiker en roerstaafjes staan op de bar en op tafel.
Gebruikte bekers en roerstaafjes verdwijnen uiteraard in de vuilnisbak.

Thee. 
Voor de thee vul je de waterkoker en zet deze pas aan op het moment dat er om thee wordt gevraagd.
Thee schenken we in glazen uit de kast.
Glazen moeten ook afgewassen worden (zie onder) en uiteraard weer netjes terug op de plaats in de kast.

Frisdrank.
Limonade verkoop je uit de koeling.
Het dopje gooi je in de opvangbak onder de bar.
Lege flesjes zet je in de krat onder de bar.
Graag sorteren op krat. Cola apart.
Andere flesjes gaan in andere krat.
Ook de rietjes dienen uit de flesjes gehaald te worden!

Afwas.
Mogelijk is er afwas te doen!
We gaan er vanuit dat er geen afwas meer staat, dus wat tijdens je dienst wordt verbruikt (borden, bestek, bekers) zal schoongemaakt moeten worden en opgeruimd.

Glazen.
Mocht iemand een glas willen, dan vind je die achter de bar.
Glazen mogen NIET mee naar buiten. Uitzondering hierop is het terras.
Er zijn kannen van plastic voor bier (pitchers) welke mee naar buiten mogen (niet in de dug-outs!)
Alleen glazen in de vaatwasser plaatsen (werking is zeer eenvoudig) en uiteraard nadat ze schoon zijn weer netjes terug op de plaats in de kast of onder de bar.
(de vaatwasser alleen aanzetten als deze meer dan driekwart vol is)

Vuilnisbakzakken.
Vuilnisbakzakken moeten als deze vol zijn natuurlijk vervangen worden.
De volle vuilniszak(ken) kan je deponeren in de groene afvalcontainer buiten bij het slagmachinehuisje.
Bekers, roerstaafjes, rietjes, servetten, plastic verpakkingen, en overgebleven etenswaren gaan in de vuilnisbakzak.

Papier en karton.
Papier en karton gaan in de verzamelcontainer aan het begin van het complex.
Doe dit netjes in een doos en gooi het niet los in de container.

Aanzicht.
Het aanzicht van het clubhuis (kantine) is ook erg belangrijk.
Tafels en stoelen staan netjes, rommel van de tafels af, de bar leeg.
Zowel voor als achter de bar en in de keuken.
Tafels en bar afnemen met een schone doek, eventueel voorzien van een lauw sopje.
De vloer aanvegen en het vuil in de prullenbak.
De flesjes in de koeling kunnen ‘gespiegeld’ worden.
Bij het vullen van de koeling volgens de ‘first in, first out’ methode.

Frituur.
Vanaf 12:00 mag (kan) de frituur aan.
Schakel ook de afzuiging boven het frituur in.
Als de groene lampjes branden, dan is het frituur gereed.
Doe friet en hapjes in de daarvoor bestemde mandjes.
Friet eerst laten ontdooien alvorens het in de hete olie te gooien.
Haal hapjes en kroketten eerst uit de doos om te voorkomen dat er te veel losse stukjes van het omhulsel (paneermeel) in het frituur terecht komen. Dit vervuilt de frituur sneller.
Indien het vet vervangen dient te worden, geef dat dan aan op de lijst.
Alleen zij die een instructie hiervoor hebben gevolgd mogen het vet vervangen.
Tenzij er een opvolger is, zorg je dat de frituur uit is als je klaar bent met je dienst.

Alcohol.
Als je alcohol wilt schenken dan moet je tenminste 18 jaar oud zijn, en voor allen geldt dat zij in ieder geval de cursus IVA (Instructie Verantwoord Alcoholschenken) met goed gevolg hebben afgelegd.
Het is NIET toegestaan alcohol te nuttigen tijdens je kantinedienst.
Alcohol op het veld is NIET toegestaan dus ook niet in de dug-out.

Leeftijd.
Alleen personen van 18 jaar en ouder mogen een kantinedienst draaien.

Toegang.
Behalve de persoon/personen die kantinedienst draaien mag er zich verder niemand achter de bar of in de keuken bevinden.
Tijdens een kantinedienst bij reguliere wedstrijden staan er maximaal twee personen achter de bar, of één achter de bar en één in de keuken.
Tijdens toernooien en andere feestelijkheden is het aantal vrijwilligers bepaald in overleg met de organisatie en het bestuur.

Datum.
Er wordt vaak gecontroleerd op de houdbaarheidsdatum.
Mocht je iets tegen komen dat over de datum heen is, gooi het dan niet weg maar verzamel het in een doos.
Dit is mede belangrijk i.v.m. de balans en het eventueel retourneren aan de leverancier.

Verbruik.
Koffie en thee zijn voor degene die de dienst draait gratis.
Indien je frisdrank wilt dan is dat toegestaan maar maak het niet te gek.
Noteer dit verbruik op de daarvoor bestemde lijst.
Etenswaren uit de kantine zijn voor eigen rekening!

Umpires.
Umpires krijgen in principe één consumptie van de club.
Alle anderen dienen te betalen.

Roken.
Roken is in geen enkel geval toegestaan binnen de accommodaties.
(clubhuis c.q. kantine, kleedkamers, materiaalhok, dug-outs, werkcontainer en speakerhok)
Ook op het veld is het niet toegestaan.

Honden.
Alle honden dienen te allen tijde aangelijnd te zijn op het terrein en in de kantine.
Een bak met water kan op het terras voor de viervoeters neergezet worden.
Gelieve geen andere huisdieren toe te staan in de kantine.

Visitekaartje
Je bent het visitekaartje van de vereniging.
Gedraag je netjes en respectvol.
Bij calamiteiten dien je direct het bestuur op de hoogte te brengen en indien noodzakelijk 112 te bellen.

Handhaving.
Voorkomen is beter dan genezen.
Het bestuur ziet toe op de naleving van de regels en waar nodig passende maatregelen treffen.
In het uiterste geval kan dit leiden tot het royeren van het lid en/of ontzegging van deelname aan trainingen, wedstrijden alsmede het verbieden van de toegang tot het complex.

Onderlinge afspraken.
Mocht je met iemand of je team een afspraak hebben om een dienst of meerdere diensten over te nemen?
Je blijft zelf verantwoordelijk voor deze afspraken!
Dat geldt ook voor afspraken waarbij je geld biedt of aangeboden krijgt om een kantinedienst over te nemen of te laten nemen.
De club is daar niet voor verantwoordelijk!
We verwachten wel dat jij er bent, of je vervang(st)er(s).
Laat de club (de teams) niet in de steek!

Tip!
Helaas is niet iedereen op zijn / haar blauwe ogen te vertrouwen.
Zet (bevestig) derhalve een dergelijke afspraak op papier of e-mail! (sowieso handig om te doen)

Afgelasting.
Mocht een wedstrijd worden afgelast (bijvoorbeeld door maar niet uitsluitend regen of onweer) dan zal deze ‘zeer waarschijnlijk’ opnieuw worden ingepland.
Derhalve blijft je beurt bestaan voor het moment dat de wedstrijd weer gespeeld gaat worden, tenzij wordt aangegeven dat de wedstrijd geheel is komen te vervallen.
Je bent en blijft zelf verantwoordelijk om deze beurt uit te voeren of iemand anders te vinden die deze beurt van je overneemt.
Dit dien je dan wel te melden bij de coach van het Holy team dat de wedstrijd tijdens jouw beurt moet spelen.

Bedankt!
Dank je wel voor je positieve bijdrage.
Samen houden we de vlag van de club hoog.

Reacties zijn gesloten.